باب: قدر كم
ينبغي أن تكون
بين المصلي
والسترة.
91. Namaz Kılan İle Sütre Arasındaki Mesafe
حدثنا
عمرو بن زرارة
قال: أخبرنا
عبد العزيز بن
أبي حازم، عن
أبيه، عن سهل
قال:كان
بين مصلى رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
وبين الجدار
ممر الشاة.
[-496-] Sehl (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellemin namaz kıldığı yer ile duvar arasında bir koyunun geçebileceği kadar
mesafe vardı.
Tekrar: 7334.
حدثنا
المكي قال:
حدثنا يزيد بن
أبي عبيد، عن
سلمة قال: كان
جدار المسجد
عند المنبر ما
كادت الشاة تجوزها.
[-497-] Seleme'den şöyle nakledilmiştir: "Minber ile mescidin duvarı
arasında bir koyunun zar zor geçebileceği kadar dar bir mesafe vardı
AÇIKLAMA: Hadislerin konu başlığı ile ilişkisi hakkında
Kirmanİ şöyle demiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem minberin
kenarında namaz kıldınrdı. O dönemde mescidinde mihrab yoktu. Onunla duvar
arasındaki mesafe, minber ile duvar arasındaki mesafe kadardı. Buradan
hareketle İmam Buhârî şunu ifade etmek istemiştir: Namaz kılan İle sütre
arasındaki mesafe, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in minberi ile kıble duvarı
arasındaki mesafe kadar olmalıdır."
İbn Battal da şöyle demiştir: "Bu mesafe, namaz kılan Üe
sütre arasında olması gereken en kısa mesafedir. Bir başka ifade ile, namaz
kılan ile sütre arasındaki en az mesafe, bir koyunun geçebileceği kadar
olmalıdır. Bazıları Bilal'den nakledilen hadise dayanarak bunun üç zira' olması
gerektiğini söylemiştir. Söz konusu hadis, şöyledir: "Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem Kabe'de namaz kıldı. Kendisi ile duvar arasında üç zira' uzunluğunda
mesafe vardı." Dâvûdî bu iki rivayeti uzlaştırarak, söz konusu mesafenin
en azının bir koyun geçeceği kadar, en uzunun ise üç zira' olacağını
söylemiştir. Bazıları da, üç zirâ'lık mesafenin, ayaktayken veya tahiyyata
oturmuşken bir koyun geçecek kadar mesafenin ise rükû' ve secde esnasında söz
konusu olduğunu belirtmiştir.
Beğavi şöyle der: "İlim ehli, sütreye yakın olmayı müstehap
kabul etmektedirler. Arada secde edebilecek kadar bir mesafe bırakmayı uygun
görmüşlerdir. Aynı şekilde İki saf arasındaki mesafenin de, secdeye İmkan
verecek genişlikte olmasının müstehap olduğu görüşündedirler. Nitekim sütreye
yakın olmak emredilmiştir. Bu emrin geçtiği hadiste, bunun hikmeti de
açıklanmıştır. Söz konusu hadis Ebu Davud'un naklettiği şu rivayettir:
"içinizden biri sütreye doğru namaz kıldığı zaman, ona yaklaşsın! Şeytan
onun namazını bozmasın!"